reklama

Čo Európania nevedeli

Včera sme mali návštevu. Zahraničnú. Viacerých priateľov, študentov sociológie, filozofie a ekonómie z nemenovanej elitnej školy. Vysokoškolákov: už absolventov aj ešte študujúcich. Najlepších z najlepších.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)
Obrázok blogu

Večerali sme. A hovorili o všeličom. O Slovensku, o jeho hlavnom meste, o živote,  o jedle a neviem prečo aj o lietadlách. Pretriasali sme ceny v reštauráciách v Prahe, rozdiely pre domácich a cudzincov. V lete tam viacerí boli. Prekvapilo ma, že si v rozhovore poriadne pomýlili Budapešť a Bukurešť, ale pripísala som to určitej podobnosti oboch slov. Napokon sme skončili pri kultúrnych rozdieloch.

Nepochopiteľné pre nich bolo, prečo Slováci bežne (minimálne raz za týždeň) nechodia do reštaurácie a prečo sa jeden môj tam prítomný kamarát nedáno oženil. Veď nemá ešte tridsať! Jednoducho nepochopiteľné. Navrhla som im, aby si pozreli, ako slovenská svadba vyzerala a prehŕňali sme sa fotkami.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nevesta bola krásna, usmievavá a ženích šťastný. Vysvetľovala som naše zvyky, čo to má ženích pripnuté na košeli, atď. Zaujal ich aj kostol. Všeobecne ako stavba malý a nevýrazný. Jedine na oblúku nad oltárom bolo napísané ORA ET LABORA. Ani neviem, prečo som poznamenala niečo v zmysle: - Veď viete čo to znamená.... Nevedeli.

Neviem, či som zostala viac prekvapevá ja, alebo oni. Tvárili sa, že také čosi v živote nepočuli. Napokon preložili, že LABORA je práca, alebo pracovať. Preložiť slovo ORA sa im nepodarilo. Možno sa mýlim, nie som učiteľka, ale neučia sa to deti u nás už v siedmom ročníku na dejepise, keď preberajú Európu v stredoveku? Staré benediktínske heslo je predsa súčasťou európskej histórie. A Európania to nevedia!!! Mladí, vzdelaní, budúca inteligencia.Veď kláštory boli kedysi aj školami, centrom vzdelávania a pisárstva ... Myslím si, že človek nemusí študovať latinčinu, ani mať humanitné vzdelanie, aby vedel preložiť pár veľmi známych základných latinských fráz typu: HANIBAL ANTE PORTAS; DIVIDE ET IMPERA; GENIUS LOCI; IN VINO VERITAS alebo HISTORIA MAGISTRA VITAE. Skoro a často zabúdame. Znamená pre Európu ORA ET LABORA ešte vôbec nejaké dedičstvo? Je ešte história učiteľkou života?

Monika Michalková

Monika Michalková

Bloger 
  • Počet článkov:  19
  •  | 
  • Páči sa:  0x

nováčik na blogu, ďalej to závisí od Vás... Zoznam autorových rubrík:  Tak to vidímModlitby vo veršochPod lupou - skutočné príbehyPolnočné veršePre potešenie dušekrátke a úsmevnéOsobnostiSúkromnéVierazamestnanie/povolanie

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu